Friday, April 04, 2014

Amy Uyematsu

The Meaning of Zero: A Love Poem                      


  by Amy Uyematsu  

          —Is where space ends called death or infinity?
                        Pablo Neruda, The Book of Questions

A mere eyelid’s distance between you and me.

It took us a long time to discover the number zero.

John’s brother is afraid to go outside.
He claims he knows
the meaning of zero.

I want to kiss you.

A mathematician once told me you can add infinity
to infinity.

There is a zero vector, which starts and ends
at the same place, its force
and movement impossible
to record with
rays or maps or words.
It intersects yet runs parallel
with all others.

A young man I know
wants me to prove
the zero vector exists.
I tell him I can't,
but nothing in my world
makes sense without it.

O Significado do Zero: Um poema do amor

           -É onde termina o espaço chamado de morte ou infinito?
                          Pablo Neruda, The Book of Questions


A mera distância de uma pálpebra entre você e eu.

Levamos um longo tempo para descobrir o número zero.

O irmão de João tem medo de ir lá fora.
Ele afirma que sabe
o significado do zero.

Eu quero te beijar.

Um matemático uma vez me disse que tu podes adicionar o infinito
ao infinito.

Há um vetor de zero, que se inicia e acaba
no mesmo lugar, uma força
e movimento impossível
de gravar com
raios ou mapas ou palavras.
Ele intercepta ainda a corrida das paralelas
com todas as outras.

Um jovem homem, eu sei
pede-me que prove
que existe o vetor zero.
Digo-lhe que não posso,
porém, nada em meu mundo
faz sentido sem ele.

Ilustração: terrordovestiba.blogspot.com

No comments: